Dlaczego trzeba pić wodę?

Świeżo wyciskane soki, przetworzone napoje dla dzieci, słodka, gazowana Coca-Cola, zimne mleko, gorąca herbata i… woda. Wszystko to, czym gasimy pragnienie byłoby niczym, gdyby nie woda. Bez niej nie można żyć – zapewnia odpowiednie nawilżenie skóry, pozwala umyć zęby i przygotować pachnącą, gorącą kawę. Korzystamy z niej codziennie. Badania pokazują jednak, że wciąż dostarczamy ją do naszego organizmu w zbyt małych ilościach, zapominając o właściwościach, jakie posiada.

Woda jest związkiem chemicznym składającym się z atomów, wodoru oraz tlenu. To związek, który niewątpliwie warunkuje życie wszystkich żywych organizmów. Bez wody nikt z nas nie jest w stanie prawidłowo i sprawnie funkcjonować.

Ludzka natura zbudowana jest w taki sposób, aby nie radzić sobie bez trzech priorytetowych dla naszego życia i zdrowia kwestii. Jesteśmy w stanie żyć w samotności, potrafimy obejść się bez słodyczy, możemy być niewyspani. Nie ma to oczywiście korzystnego wpływu na nasz organizm, ale jesteśmy w stanie żyć w ten sposób. Nie da się natomiast funkcjonować bez odżywiania się, oddychania i picia.

a

Dlaczego jest tak niezbędna?

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, że woda stanowi około 70% składu ludzkiego ciała. Uczestniczy ona we wszystkich procesach dostarczania substancji odżywczych i wydalania produktów przemiany materii oraz tworzy środowisko odżywcze dla każdej komórki naszego ciała. Woda odpowiedzialna jest za prawidłowe funkcjonowanie organizmu, przede wszystkim zapewnia:

  • odpowiednią objętość krwi i jej ciśnienie,
  • oczyszczenie organizmu z toksyn,
  • termoregulację (utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała),
  • zwilżenie stawów, błony śluzowej, gałki ocznej,
  • prawidłowy przebieg reakcji biochemicznych,
  • funkcjonowanie tkanek i narządów.

a

Zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie przeciętnego człowieka na wodę wynosi 2-3l na dobę, z czego 20% dostarczamy do naszego organizmu wraz z pożywieniem. Dlaczego tak się dzieje? Wynika to z faktu, że około 1,5-2l powinno zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na płyny. Warto jednak zwrócić uwagę na rodzaj płynów, jakie dostarczamy ciału, gdyż przykładowo soki czy kawy jako napoje hipertoniczne powodują odwodnienie organizmu.

Zapotrzebowanie na wodę jest bardzo indywidualną sprawą, zależną od wielu czynników – wieku, płci, klimatu, aktywności. Aby każda komórka została nawodniona, muszą zostać do niej dostarczone wszystkie niezbędne do prawidłowej pracy składniki, np. witaminy, pierwiastki śladowe, składniki mineralne czy aminokwasy. Z kolei do zatrzymania wody wewnątrz komórki potrzebna jest przede wszystkim sól, wapń, magnez, potas, cynk, selen oraz kwasy omega-3, które wzmacniają błonę komórkową.

Jeśli nasze komórki nie są w stanie zatrzymywać dostarczanej wody, staniemy się permanentnie odwodnieni. Warto zatem regularnie pić wodę z dodatkiem szczypty soli. Pijmy ją niewielkimi porcjami, najlepiej o temperaturze pokojowej, co usprawni proces wchłaniania. Pamiętajmy, żeby nie dopuszczać do momentu, w którym odczuwamy pragnienie, świadczy ono bowiem o odwodnieniu. To z kolei negatywnie wpływa na nasz organizm. Odwodnienie może powodować bóle głowy, zmęczenie, rozdrażnienie, brak koncentracji oraz bóle mięśni i kręgosłupa, a w skrajnych przypadkach udar cieplny i zagrożenie życia.

Picie wody nie ma minusów. Woda to źródło życia, bez niej nie jesteśmy w stanie przeżyć i normalnie funkcjonować. Pamiętajmy zatem o regularnym dostarczaniu jej do organizmu. Dzięki temu będziemy zdrowsi i pełni energii!

Poprzedni artykuł

www.body-work.com.pl
Jak zdrowo się odżywiać?

Następny artykuł

fotolia.com, 124801984 | Autor: Myvisuals
Znaczenie żywienia w sporcie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *