Sprawność fizyczna

Lato to wspaniały czas – gdziekolwiek się nie ruszymy, mamy pod dostatkiem soczyste owoce prosto z drzewa, kolorowe warzywa z ogródka, schłodzone napoje, przyjemnie zimną wodę w jeziorze, mnóstwo aktywności sportowych na świeżym powietrzu do wyboru. Warunek jest jeden. Wspomnieliśmy o nim w pierwszym zdaniu – trzeba się tylko… ruszyć.

W dzisiejszych czasach, kiedy większość z nas niemalże codziennie żyje w pośpiechu i monotonii, wykonując pewne rutynowe zachowania, nie dbając o odpowiednią ilość snu, zdrowe odżywianie czy regularne uprawianie jakiegokolwiek sportu, niezwykle trudno jest znaleźć w sobie chęci i motywację do zmian. Pozwólcie jednak, że spróbujemy Was przekonać do tego, jak ważna w naszym życiu jest sprawność fizyczna. Czytajcie dalej!

a

Dlaczego powinniśmy uprawiać sport?

Sprawność fizyczną człowieka definiujemy jako umiejętność ciała do zademonstrowania wydajnego ruchu w pełnym funkcjonalnym zakresie bez bólu. Sprawność fizyczna jest zjawiskiem wieloaspektowym. Do najważniejszych czynników obniżających ogólną sprawność fizyczną zalicza się ból,  urazy (w tym amputacje), przeciążenia o charakterze przewlekłym czy choroby układowe.

Warto zrozumieć, że niezależnie od powodu, jedną z najczęstszych przyczyn uniemożliwiającą sprawności rozwinięcie swojego potencjału jest brak strukturalnej “przestrzeni” tkankowej (brak pełnego funkcjonalnego zakresu ruchu) oraz występowanie nieprawidłowych programów motorycznych (tzw. “instrukcji obsługi ciała”) na poziomie OUN.

a

www.body-work.com.pl
www.body-work.com.pl

a

Ograniczenia strukturalne, tj. przykurcze, zaburzenia równowagi napięcia mięśniowego czy niefunkcjonalna hipertrofia mięśniowa powinny być adresowane w treningu / terapii na pierwszym miejscu, by umożliwić układowi nerwowemu łatwiejszy dostęp do nieaktywnych obszarów ciała i uśpionych grup mięśniowych. Wraz z odtworzeniem pełnej funkcjonalnej przestrzeni strukturalnej ciała, prawidłowe programy motoryczne mają większą szansę zamanifestować się spontanicznie i utrwalić jako prawidłowe nawyki używania ciała.

a

Rodzaje sprawności fizycznej

Na podstawie tych obszarów aktywności, wyróżniamy dwa rodzaje sprawności fizycznej: sprawność fizyczną funkcjonalną i specjalną sprawność sportową. Celem podstawowej sprawności funkcjonalnej jest utrwalenie nawyku prawidłowej obsługi ciała w czynnościach życia codziennego (lokomocja, wstawanie, dźwiganie itd.). Celem sprawności specjalnej jest podniesienie  wyniku sportowego w odniesieniu do uprawianej dyscypliny i prewencja urazów.

Sprawność podstawowa związana jest z działaniami o charakterze korekcyjnym i odnosi się do ergonomii w obszarze czynności życia codziennego, sprawność specjalna natomiast z przygotowaniem fizycznym w sporcie. Ponieważ oba rodzaje sprawności fizycznej oparte są o naukę i wzmacnianie motorycznie jak najefektywniejszego ruchu, trudno znaleźć pomiędzy nimi granicę. Z tego powodu każdego Klienta w treningu fizycznym należy postrzegać zarówno jako sportowca, jak i pacjenta.

Jeżeli szukasz dobrego trenera personalnego w Poznaniu, który nie tylko zmotywuje Cię do działania, ale i pokaże, w jaki sposób prawidłowo wykonywać dobrane do Twojej sylwetki ćwiczenia, skontaktuj się z nami!

a

Paweł Krótki
Trener personalny, fizjoterapeuta, terapeuta nerwowo-mięśniowy (ENMT)
Twórca Centrum Szkoleniowego BODYWORK oraz Centrum Ruchu w Poznaniu

a

Artykuł przygotowany na podstawie materiałów szkoleniowych BODYWORK® ze specjalizacji funkcjonalnej. Więcej informacji na: https://body-work.com.pl/specjalizacja-funkcjonalna/. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Poprzedni artykuł

Ćwiczenia rozgrzewkowe

Następny artykuł

Siła a prędkość

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *